Hannibal ébredése

 

Az író, Thomas Harris Hannibál életét egészen a gyermekkoráig vezeti vissza, melyből világossá válik, mi tette a fiút könyörtelen sorozatgyilkossá. A történet elénk vetíti a II. világháború borzalmait, és ezen események pszichológiai deformitásának következményeit. Hannibal Lecter és családja a túlélésért küzdenek, ám karmájuk aligha tartalmaz elegendő szerencsét számukra. A végzet végül is egyedül a kisfiút nem ragadja magával.

A film első felében, hófödte kis vidéken, egy családi ház felett repülőgépek bukkannak elő a felhők közül, és rálőnek a náci németekre, akik tankjuk és gépfegyvereik puffogtatásával válaszolnak a támadásra. A harcban a gyermekek szülei életüket vesztik. Hannibal a kishúgát még az élete árán is kész védelmezni, ám az erkölcsileg elfajzott német katonák megeszik a kislányt.

Hannibal időközben felnő, és egy szovjet árvaházban él, ahonnan Párizsba szökve nagybátyját keresi, de kiderül, hogy őt is elnyelte a háború. Özvegye, egy gyönyörű japán hölgy azonban befogadja az otthonába.

Főhősünk az éjszakák során újra és újra átéli gyermekkori élményeit. Amikor az egyik rémálmában meglátja, hogyan ették meg a húgát a németek, felesküszik, hogy kegyetlen módon bosszút áll a háborús bűnösökön. Ekkor még nincs tudomása arról, hogy a testvére húsából neki is ennie kellett. A film ezen momentuma csak a dráma végén derül ki.

Időközben nagybátyja özvegye japán harcművészetre tanítja, melyet az első gyilkosság során nagyon ügyesen alkalmaz. Mivel tehetsége páratlannak bizonyul, felvételt nyer az orvosi egyetemre, majd szívszorító kötelességének teret engedve, ölni kezd.

A film az emberi pszichére összpontosít. Legalább annyira a néző passzív lelki folyamataira, mint amennyire a szereplők aktív pszichés áramlására egészen a dráma végéig. Kiéleződik, miket képes kihozni az emberből a kegyetlenség, és miként él tovább benne mindaz, ami felhalmozódásként a személyisége részévé válik. A film Hannibalt inkább mint elszenvedő alanyt jeleníti meg, mintsem kegyetlen gyilkost, holott pont az utóbbi az, ami szerepet oszt neki. Mint minden, az is a szubjektív tudatállapot függvénye, mit látunk a filmben, illetve hogy a gyilkosságoknak milyen ítéletet tulajdonítunk magunkban. A film egyes részei felébreszthetik a nézőben a Hannibal iránti együttérzést, még akkor is, ha a fiú szemeinek csillogását gyilkos pillanatok kísérik. Hannibal egyszerre testesíti meg a bajnoki hőst és az elmezavarodott áldozatot, aki mélységeit tekintve ténylegesen áldozata a történések kegyetlen fordulatainak. Talán épp ezen ellentétek teszik a filmet különlegessé.

A bejegyzés trackback címe:

https://buddhapestujsag.blog.hu/api/trackback/id/tr882061340

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.